12 mei 2009 Duik vakantie Egypte

Duik vakantie  Egypte

12-05-2009p5120002

Wij, dat zijn Eric, Leon, Jan en Jo, hebben dit jaar besloten om op duikvakantie te gaan in Marsem Alem. Gisteren zijn we hier geland met Transavia en na een transfer van tien minuten aangekomen in Coral Beach Marina Lodge.
Het hotel ligt aan zee en de vier boten van de Emporerdivers liggen hier aan de kade.
Als ik dit schrijf is het avond en zijn we toe aan nachtrust.

13-05-2009

Na vanmorgen de gebruikelijke inschrijving geregeld te hebben, zijn we vertrokken om twee duiken te maken bij Marsa Mabarak.
De eerste duik viel mij een beetje tegen: erg koud, 23 graden.
Na de middag, bij de tweede duik, was het niet zo koud. Dat kwam meer door wat er te zien was, zoals steenvissen, krokodilvis en een grote schildpad van ongeveer een meter doorsnee.

Deze schildpad werd door twee poetsvissen van ongeveer dertig centimeter onderhanden genomen. Ik vroeg me wel af of dat enig resultaat had met tien duikers er rond omheen en dat op een stoffige zandgrond.

Klik hieronder om verder te lezen.

14-05-2009

Vanmorgen om zes uur opgestaan. Onze kamer is op de tweede verdieping en dat zijn als je naar beneden gaat veertig traptreden. Het hotel is n.l. op twee niveaus gebouwd. In het restaurant is er iedere morgen een zeer grote keus. Je kunt er kiezen tussen friet, gekookte of gebakken eieren en wel tien soorten brood en even zoveel beleg en drinken.

Om half acht staat de bus klaar om ons naar de haven van Marsa Alem te brengen. Als we na   ongeveer een uur rijden hier aan komen, worden we met een zodiac naar onze boot gebracht.

Onze boot kan niet aan de kant komen: het water is niet diep genoeg! Hoezo heet het hier haven? Onze duiktrip voor vandaag is Dolfin House, duiken tussen de dolfijnen.

Op onze boot staan de kratten met onze duikspullen. Dit is goed geregeld, dus nu maar eerst de set opbouwen.

Als we na een uur varen bij Dolfin House aankomen, zien we de dolfijnen wel zwemmen in de verte, maar onder water komen we ze niet tegen. Toch hebben we hier twee heel mooie duiken gemaakt langs het rif. Ons werd verteld dat je dit natuurgebied vóór vijf uur moet verlaten, anders krijg je een boete van de coastguard. Dit in verband met de dolfijnen.

Na dat we terug gekeerd zijn in het hotel en na nog wat gezwommen te hebben in een van de drie zwembaden,( er is er hier zelfs een van vier meter diep voor duik opleidingen) gaan we naar de kamer en schrijven in het logboek. Dan douchen, waarna het tijd wordt voor het avondeten. Het is dan ongeveer half acht.

15-05-2009

Als ik dit schrijf, hebben we al weer zes duiken gemaakt.

Vanmorgen waren we wat later opgestaan dan gisteren. Na weer een uitgebreid ontbijt met friet en eieren, zij we om negen uur met de boot vertrokken naar het zuiden.pic_0250.jpg

Na de eerste duik, waarbij we veel vissen zoals koraalduivels, koffervissen, eenhoornvissen papegaaivissen en heel veel mooie koraal kolonies zagen, zwom er nog een jonge bakerhaai langs. Ook zat er nog een schildpad op de bodem.

Terug op de boot de duik loggen: Ras el Torfa  negentien meter diep en achtenvijftig minuten lang.

Nu is er even rust tot twaalf uur, waarna we gaan eten. Om twee uur staat de tweede duik op de planning.

Bij de briefing van deze duik horen we dat we met de zodiac drie honderd meter in noordelijke richting weggebracht worden en dan terug duiken naar de boot. Altijd weer spannend!

Van de dertien duikers willen er twee pertinent niet in de zodiac. Zij kunnen dan zonder gids onder de boot blijven duiken.

Er was een Belgische duiker die Patrick heette die wij de ijsman noemden, omdat hij de eerste dag in zwem broek en T-shirt dook. Hij verklaarde aan ons dat hij dat altijd deed en het nooit koud had, maar na twee duiken zagen we hem in duikpak. En de twaalf liter fles had hij verruild voor de vijftien liter fles. Die was  veel te snel leeg, maar goed hij was ziek. Ik weet niet of dit oorzaak en gevolg is?

Het wegbrengen met de zodiac over de hoge golven verliep gladjes, als je tenminste van gladjes kunt spreken bij hoge golven: het water kwam in de boot.

Na drie honderd meter gevaren te hebben waren we snel uit de zodiac. Onder water was het toen heerlijk rustig terug duiken met een diepte van maximaal drieëntwintig meter en een duur van drieënzestig minuten.

Mooie tweede duik van deze dag.

16-05-2009

Vanmorgen na het ontbijt in het restaurant gingen we weer op weg naar de boot. Vanaf het restaurant is het ongeveer vijfentwintig meter lopen naar de boot, waar overigens onze duikspullen de gehele week blijven liggen. Dus geen gesleep met duikspullen!

Het is een uur varen naar Shony Kabir, waar we twee duiken gaan maken. Een duik in noordelijke richting met de zodiac en een in zuidelijke richting.

Tijdens de eerste duik zagen we hier tientallen blauwvlek pijlstaartroggen, twee krokodillenvissen en enkele steenvissen. Ook waren er weer schildpadden. Wij zijn met zes personen, lekker rustig dus. Na een grootste diepte van drieëntwintig meter en een duiktijd van tweeënzestig minuten en een safety- stop op vijf meter onder de boot, komen we weer boven water. Dan flessen wisselen en snel in de zon opwarmen (vijfendertig graden), want na een uur onder water, met twee zwembroeken een T-shirt en twee schorties over elkaar, is het me toch nog behoorlijk koud geworden.    p5150040

Als we na de middag in zuidelijke richting ongeveer vijfhonderd meter worden weggebracht en met een koprol achterover onder water gaan, zweven we langs het rif in noordelijke richting tot op een diepte van drieëntwintig meter, langs mooie koraalformaties. Hier zien we enkele napoleonvissen en grote tonijnen.

Na vijftig minuten en vijftig bar in de fles beginnen we aan onze opstijging met een stop op vijf meter.

Omdat we nog een driehonderd meter van de boot verwijderd zijn laten we onze deco-boei op. Zoals afgesproken met de bemanning van de zodiac, is dat voor hen het signaal om ons op te halen. Als ik  mijn deco-boei oplaat en deze mooi naar boven gaat, blijft ze een minuut aan de oppervlakte staan, en komt ze plots naar beneden gedwarreld. Ze blijkt gescheurd te zijn in de naad. Ze is pas een week oud! Zo zie je maar hoe belangrijk het is om dingen vooraf te testen.

Want als je ze echt nodig had gehad dan was het na een minuut afgelopen.

Na de stop op vijf meter diepte van drie minuten worden we netjes opgehaald. Tenminste, voorzover  je van netjes kunt spreken met 9 personen en 8 sets met vinnen, lood en dat alles kris kras door elkaar in een zodiac. Na alles weer overgeladen te hebben op de boot zijn we na een half uurtje vertrokken richting hotel, waar we na een uur varen aankomen. Dan met de duikcomputer e.d. naar de kamer en weer retour naar beneden want daar lonkt het zwembad weer om in te springen.

Om zeven uur douchen en óp naar het restaurant voor weer een uitgebreid dinerbuffet. Ik heb hier de schotels eens geteld: soep, twintig groenteschotels, tien vlees- en visgerechten en de sausjes en kruiden Ook kan je nog een pasta laten maken met tomaten en niet te vergeten de veertien soorten toetjes met sausjes. Dit alles is zo ongeveer een gemiddelde duikdag met eten. En dan heb ik het nog niet eens het eten op de boot meegeteld. Volledig middagmaal, water cola en limonade en dat alles voor vijf euro!

17-05-2009)

Vandaag werden er video opnames gemaakt. We kunnen dan later alles terug zien, dus hoef ik deze dag niks te schrijven. Ik heb trouwens vakantie!

18-05-2009

Om vijf uur dertig vanmorgen liep de wekker af. We hadden gisteravond alle duikspullen al klaar gelegd, want we gaan met de Emporer boot Amy, waar we vijf dagen mee gevaren hebben naar de Sea Dream. Dit is een grotere safari boot en deze vertrekt om zes uur richting Elefant Stone. Dit is een koraalrif dat ongeveer zes kilometer uit de kust ligt. Dit rif heeft een breedte van honderd meter en een lengte van driehonderd meter op een halve meter onder de zeeoppervlakte. Het ligt in noord- zuid richting. Het noord plateau heeft twee niveaus te weten een op veertig en een op twintig meter. Het zuid plateau heeft een diepte van dertig meter.

Tot zover mijn briefing.

En nu komt het duiken. We beginnen onze duik op het noord plateau naar een diepte van twintig meter in de richting noord naar dertig meter met een lichte stroming uit het zuiden dus dat gaat gemakkelijk. Maar als we dan na een kwartier omkeren merk ik het verschil meteen.

Dus nu tegen de stroming in over het plateau van dertig en dan van het twintig meter diepte over, hier doen we ongeveer twintig minuten over. Als we dan op twintig meter diepte langs het rif zijn, komen we in rustiger vaarwater we hebben de stroming nu mee. Als dan de deco tijd op de computer steeds naderbij komt en de bars op de manometer dalen, gaan we steeds wat hoger zwemmen, om uiteindelijk na een stop op vijf meter drie minuten onder onze safariboot en een duiktijd van zeventig minuten en dertig bar in de fles weer aan boord te gaan.

Na deze kleine  technische uitleg, moet ik wel vermelden dat ik onder water en langs het mooi begroeide en met zijn bijna oneindige blauwe diepte, prachtige kleuren van vele vissen en koraal enorm genoten heb.

De tweede duik volgt enkele uren later.

Nu gaan we eerst een puddinkje eten. We kregen het ontbijt vanmorgen trouwens op de boot.

Plots laat ieder een zijn pudding voor wat het is.pic_0280

Er zijn haaien gespotted bij de boot!

Eentje zwemt er  rond om en onder de boot door. Het is een witvin rifhaai van drie meter.

Je kunt ze zo zien zwemmen met de witte  tip boven het water uit. Dat steekt mooi af tegen het donkerblauw van het water.

Enkele dappere duikers die net terug keren met de zodiac, springen gehaast in het water om achter de haai aan te snorkelen. Maar als die  plots omkeert zijn de duikers met een snoekduik snel weer terug in de zodiac. Van af de grote boot zien wij dat onder ons gebeuren en dat is natuurlijk lachen. Maar even snel als ze er waren zijn de haaien ook weer verdwenen.

Toen we vanmorgen hier naar toe voeren hadden we nog een stop gemaakt, bij ongeveer 10 dolfijnen die toen om onze boot kwamen zwemmen.p5170060

En dat is een prachtige belevenis.

Inmiddels is het namiddag geworden en gaan we aan de tweede duik beginnen.

Tijdens de briefing hebben we besloten om onder de boten op het zuid plateau (er liggen er maar twee) te blijven.

We gaan voor de haaien en de dolfijnen te zien.

Na ongeveer een half uur word het plotseling spannend, als de haaien weer opduiken en enkele keren dicht over ons heen zwemmen om dan weer te verdwijnen.

Maar ons geluk kan niet op, want nu verschijnen er vijf dolfijnen die met elkaar aan het spelen zijn op een diepte van tien meter.

Als je dit alles bekijkt voor je, achter je, en boven en onder je, kom je ogen en richtingsgevoel tekort. Wat is dit een mooie beleving. Echter zo plots als ze gekomen zijn, zijn ze ook weer verdwenen.

Dus dan maar terug naar de boot. Met zestig minuten op de computer was  deze twaalfde duik  een mooie afsluiting van een week Rode zee in Egypte.